- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Мамо, имам 6 :)
Няма време, направо по същество. Така. Тъй като моята гимназия минава като една от най-елитните в скромното ми градче, имам опит от първа ръка с "феноменът" бележкарчета. Бележкарчета звучи малко грубо, но няма по-подходящо прилагателно за подобни хора. Това са хора с тотално изместена ценностна система що се отнася до образованието. Това са хора които поставят оценките като цел, а знанията като средство за достигане на тази цел. Това са хора които предпочитат да знаят за 3 и да имат 6 отколкото обратното. Е да, донякъде могат да бъдат оправдани от това че в бъдещето главно ще се обръща внимание на оценките/успеха, след това на завършеното образование, но това е само донякъде. За мен е безумие приоретът ти в училище да е отличен успех, вместо придобити знания, е, разбира се, едното не трябва да е за сметка на другото, но в повечето случаи така се получава. И аз не претендирам че бликам от знания като ходя на училище, но особено за предметите към които имам интерес, винаги от първостепенно значение е било това да науча нещо ново, нещо повече, да се интересувам, а оценките каквито и да са, вече си идват от там. Не знам, може би аз съм избрал грешен подход, това ще покаже само времето, а аз все още се придържам към принципа "Който знае - може".
Това е лично мое мнение, не претендирам да е меродавно, нито облагам някого да се съгласява с мен. Бих искал да чуя и вашите![]()
Да не си белешкар и да учиш по всичко, за да имаш обща култура няма да ти помогне много.Да ще имаш богата култура, но освен това, че ще ти гледат дипломата, като отидеш на работа тази култура няма да ти помогне, понеже ще правиш нещата свързани с тесния кръг от предмети нужни за твоят пост.
Колкото и НЕВЕРОЯТНО да звучи, има хора, които искат главата им да е пълна със знания, а не с въздух.
За в училище може би всички искат високи оценки, с цената на по-малко учене. Но в живота е по-добре човек да има поне малко сивичко, дори да не е оценено подобаващо, отколкото да е оценяван за нещо, което реално не притежава. Който не го иска това, значи сериозно трябва да преразгледа ценностната си система.
И спря да се върти за миг земята..
Ами и аз те подкрепям. Никога не съм била пълна отличничка. Просто се стараех да нямам двойки. С учителката по математика бяхме сключили сделка. С един съученик стоим на първият чин пред очите и, не говорим, четем или пишем нещо, да се занимаваме, но да не и разваляме дисциплината. Пишеше ни тройки просто че сме мирни.
По физика влизах само на контролни, защото бях по спокойна като пиша. Решеше ли да изпитва пред дъската си излизах от стаята.
По другите предмеди си изкарвах добри оценки. Веднъж плаках за една четворка по БЕЛ ахаха и исках да пиша ново ЛИС. Тва беше глупаво. Не бях за оценката. Знаех, че знам, но не разбирах защо труда ми не бе оценен.
Бележкари и аз не обичам. Ако нещо ти се отдава - напъвай там. Не може човек да разбира и от математика, и от химия, и от български... Няма такъв. Всеки си има силни страни.
Съгласна съм.
И аз предпочитам да си имам знанията по предмета, но това не означава, че не си държа и на оценките. Защото само на базата на думите ми, че "аз си знам материала, нищо че имам 3.25 в дипломата" няма даже да ми погледнат молбата за НИТО един достатъчно хубав университет, където бих могла да придобия допълнителни знания по желаната от мен област. Това, че някой иска хубави оценки, не го прави бележкар.
If ya don’t give a shit ya getcha’ hellyeah
Throwin’ fists in the pit ya getcha’ hellyeah
Think you’re fuckin’ with this well hell no.
Balls, volume, strength getcha come on
Истината е, че можеш да имаш и знания, и добри оценки. Докато не се озовеш в тая позиция, не виждам какъв е смисъла да гледаш в чуждата паница. Замислял ли си се, че неумението ти да демонстрираш това, което другите успяват, говори за слаба адаптивност? Или е важно да учим нещата в даскало само и да се оправдаваме с несправедливостта. Няма да изчезне. Помисли малко за социалните правила, винаги ще влияят на живота ти.
Да трупаш знания е страхотно, но да се справяш в живота е не по-малко важно. Дали добрият успех е фактор за второто е въпрос, на който сам трябва да си отговориш.
Има 10 вида хора. Тези, които могат да четат двоичен код и тези, които не могат.
Ако имаш знанията, оценките са най-лесното нещо. И, честно казано, мен ми е ужасно тегаво, когато съм се скъсала от учене, едва ли не съм стигнала свои висини в дадена област и ми пишат по-ниска оценка по 1 или друга причина. Ей така, обидно ми е да съм се съдрала от учене, да съм положила всички усилия и накрая да ме подценят. Много зависи и за какво иде реч. В гимназията ти стига ден-2 четене макс, за да имаш шестици и то със стабилни знания. Тъй че ми се струва глупаво да не положиш минимални усилия. Преди университета и аз делях света на бележкари и свястни съученици, но с времето ти става ясно, че нещата не стоят баш така. Сега ме е яд, че тогава не съм се захващала повече да чета.
Единствено противно ми е да пишеш нам си колко пищови и така да си изкарваш оценките наистина без мисъл. Това вече е тъпо.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Това.
и
това.
Имам си високите оценки, но за сметка на това когато ме вдигнат на дъската за ВСВ мога да опиша причините, методите, мотивите, резултатите и the consequences зад нея.
Същото и по биология - вдигнат ли ме ще мога да назова всички части на клетката и тяхните функции.
Примерно.
Ти сериозно ли?
Естествено, че приоритетът на учениците е отличен успех.
Придобитите знания са много хубаво нещо. Но докато не са оценени, нищо не струват. А когато човек е ученик, единственият начин да покаже колко знае, е чрез успеха си.
И аз не харесвам бележкарите. Но нямам нищо против тях. Хора като хора. Да правят каквото си искат.
И в моя клас почти всички бяха бележкари. Зубреха наизуст, а си нямаха и най-малка представа от уроците. Жалка картинка. Но пък успяха да завършат с отличен успех. Което не е малко.
Съжалявам. Не преминавам през линия, която очертавам [!]
А така DisappointedDreamer. Тоя подход му се радвам навсякъде като го видя. Eдинствения правилен е.
Ако учите от начало и с подробности, няма да имате проблеми с целия предмет нататък. Гаранция.
И не съм съгласна, че дадено нещо ти се отдава, а друго - не. Отдава ти се това, с което се напънеш. Аз бях убедена, че по физика съм кръгла 0 и няма сила, която да го промени. Цяла гимназия имах макс 3ки, 4ки и една измъчена 5ца на оптиката. Ама дойде университета, започнахме бая по-сложната висша физика и реших, че ще се напъна без да се самонавивам, че не ставам по тоя предмет. Та от въпросните 3ки на най-простичките гимназиални неща, качих до кръгла 6ца на задачите и накрая 5 на самия изпит, където на мен ми се паднаха едни от най-сложните възможи въпроси (за което още се дразня, защото напълно си бях заслужила максимална оценка). За 3 месеца учене: някъде от 0та до момент, в който обяснявах на колегите ми задачите. Глупаво е да си поставяте сами граници.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Важни са знанията, не оценките. Много от хората, които познавам съдят човека по оценките му. Аз познавам човек, който в училище е отличник, но реално няма грам обща култура и никакви знания. Чак се чудя как е отличник.
'Айде ни освети за какво и къде ? Да ти трябват най-много за ВУЗ - ако са ти нереални шестиците във ВУЗ-а ще влезеш, ама дали ще излезеш? После като започнеш работа да не мислиш, че на някой ще му пука дали имаш 4, 5 или 6 по Математика в 6/10/12 клас?
Голяма грешка е това да се мисли, че когато имаш хубави оценки то непременно и животът ти в бъдеще ще бъде хубав, ще си намериш хубава работа и въобще оценките от дипломата ще ти определят живота. Много лошо и погрешно мислене е това, но за съжаление поне едно 60-70% от учениците в иначе "елитните" училища го вярват. А защо е погрешно ли? Понеже и на работодатели, и на повечето ученици им е пределно ясно, че оценките в България се пишат "на килограм", те никога не са били реални и никога няма да могат да дадат реална представа за знанията на един ученик, понеже така е създадена нашата образователна система, и докато тя съществува в настоящия си вид това ще бъде така и няма да се измени още много време. За да бъде една оценка реална нещата трябва да са изпипани до съвършенство и до най-малкия детайл - независимо дали говорим за матура, олимпиада, НВО или една обикновена контролна работа.
Казвам това неслучайно и не искам да ме разбирате погрешно, но хипотетично, от един клас 30 човека, да попитам, нормално и още повече РЕАЛНО ли, 20 да са с оценка отл. 6? От където и да го погледнете - не е реално. От там тръгва всичко. Докато не започнат да се поставят реални оценки няма как нещата да вървят. Какъв е смисълът и каква е ползата от това всички ученици да имат високи оценки? За да може изкуствено да се завишава нивото и, разбира се, някой да прибере още нещо в джоба, може би.
За мен лично за всичко е виновна лошата образователна система - тя стимулира бележкарите и бележкарството.
Точно това е проблема! Не може да си пълен отличник, да разбираш от всичко и по много (напр. История), а да не знаеш кой е президент на твоята държава, кой е министър-председател и т.н. Или пък въобще да нямаш идея какво се случва около теб по отношение на новини, да нямаш мнение или най-лошото никакво понятие за обществено значими теми в твоята държава.
Автора поставя въпроса "много знания - слаби оценки, малко знания - високи оценки", което е доста грешно. В повечето случаи, за да изкараш висока оценка си трябват и знанията. Друг е въпросът, че 99% от учениците учат за оценка, което е напълно нормално впредвид, че вднешно време се гледа оценката като тя е приета за показателна за знанията на даден човек.
"Не е важно другите да те мислят за идиот, важното е ти да се мислиш за идиот."
Lucho, защо мислиш, че всички изкарват оценки с идеята светът после да им отвори вратата към успеха? Далеч не мисля, че някой се заблуждава с това. Оценките са единствената система за възнаграждение в училище. Когато си учил и си се постарал, напълно логично е да искаш хубава оценка. Ти го изкара все 1 да си пълен двойкар е нещо съвсем нормално, ако си наясно с политиката. И все едно няма никакъв смисъл да се напъваш да учиш, щото и без това няма да е реално после.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Ами по нататък .. като отидеш да кандидатстваш няма да те питат какво знаеш , а ще ти гледат бележника душко![]()
Woah, I almost gave a fuck. Try again!
И аз преди се дразнех на бележкарчетата, но станеш ли 10-11. клас и оценките започнат да играят роля в дипломата ти, от която пък зависи къде ще отидеш след гимназията, няма как да не си бележкар. Забелязала съм, че тези, които им се дразнят, всъщност са доста под средното ниво в класа, така че..
❝ Аз те моля, затвори очи,
ти недей да плачеш, знам че те боли,
от мойта стая бяла с безброй врати
защо избяга?..❞
Напротив. Абсолютно нищо против нямам към хора които си учат, нека да се възнаграждават с добри оценки. Смешно е когато оценката стане фикс идея, тоест, 'ще запаметя 10 страници в мозъка си, за да изкарам 6, а дали нещо ще остане там след 1 седмица, няма значение'.
Хубаво е ако си се трудил да бъдеш възнаграден както заслужаваш, не е хубаво когато целта ти е възнаграждението и труда идва като средство за да изпълниш тази цел. Не знам как да го кажа по друг начин вече.
Обикновено човек помни дълго нещата, които са му интересни.
Вярвам, че ако имахме амбицирани учители да преподават така, че да палят интерес, нещата щяха да изглеждат различно. Засега аз съм имала точно 3 такива учителки от първи клас до втори курс. Останалите отбиват номера по разни остаряли програми без да правят контакт с нас. Не ги виня де. Имайки в предвид, че на места чистачките взимат по-високи заплати, не се очудвам, че не влагат душа в преподаването.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Не става въпрос за това да си наясно с политиката. За ученици и разбирания от политика не е правилно да говорим, предвид това, че в училищата не се говори за нея. Тук говоря за общата култура на един индивид - аз не приемам човек, който е отличник, да не знае какво се случва около него, в неговия град, в неговата държава. Да не знае елементарни неща, но да е пълен отличник. Хубаво, няма нищо лошо, обаче този идиот (без извинение) със зубрене може и наистина да стане студент в добър ВУЗ, да завърши, и недай боже, да заеме ръководен пост някъде или пък още по-лошото - да е пряк началник на група хора. Това е напаст и нещо страшно за подчинените си - защото той е тесен специалист в областта си (факт), но само толкова - от друго не разбира и си мисли, че светът се върти около него и неговите глупости. Той не може да ръководи себе си, но пък е ръководител на хора. Ето това е проблема. Училището не трябва да стимулира зубренето, а да стимулира цялостното развитие на личността.
Ще помни, ако са му интересни. Съгласи се, че не може всичко да ти е интересно! Да права си, че ако един учител се старае нещата се получават. Но само толкова. Това за заплатите на чистачките е пълен МИТ. Вероятно тази заблуда тръгва от факта, че преди време публикуваха обява за работа от РИО-София за чистачка с щат 310 лв. и учител с щат 290 лв. Добре, но тук никой не отчита факта, че тези 290 лв. са за половин щат, а не за цял. Отделно на това повечето учители имат второ и/или трето ПКС. За всяко ПКС се плащат 30% отгоре въз основа на основната заплата. Ако учителят е работил и преди в системата (има примерно 15-20 години трудов стаж) се изплаща % прослужени години (не помня какъв беше точно, не е особено голям). Всъщност прослужените години май отпаднаха, но на тяхно място отново има добавка, същата като въпросната. Имай на идея, че младите учители стартират с около 500 лв. заплата (средно). Учител с 20 год. трудов стаж с второ ПКС най-спокойно ще си взима заплата над 800-900 лв., дори и повече, в зависимост от делегирания бюджет на учебното заведение. А чистачката, ако щатът и е 350 лв. след удръжките да останат чисти 310-320 лв. (техните заплати също се увеличават, но ако има учители, които да получават над 900 лв. то мога да ти гарантирам, че няма чистачка, която да получава повече от 600 лв. дори в най-богатото училище у нас). Виждаш ли разликата? Затова не е правилно да се сравняват чистачите и учителите - защото едните получават прилична заплата за малко работа, а другите получават малка заплата за прилично количество работа. Няма база за сравнение и не е правилно да се сравняват.
Последно редактирано от Lucho : 09-24-2012 на 09:11
С приятел гледахме в jobs.bg заплата на чистачка 2200лв. Секретарките на някои места взимат 2000лв, а майка ми с висше и доцентура взима около 600лв. В България много неща за объркани, но това май не е за тази тема толкова.
Не може всичко да ти е интересно, но никой и не е казал да ставаш накрая специалист по всичко. Развиваш хубаво нещата, които са ти интересни и се стараеш да придобиеш обща представа/култура за нещата, които не са. Затова мисля, че донякъде бележкарството си има и хубавите страни. Като съм учила за оценка по предмети, които като цяло не харесвам, съм добила знания, които иначе нямаше да имам. Естествено, далеч не помня всичко точно, защото не ме е интригувало, но тази 1/4, която е останала, може да бъде извънредно полезна. Освен това, мисля, че всичко може да те развълнува, ако се захванеш. Колкото повече научаваш, толкова повече искаш да знаеш. Дала съм си горе моя пример с физиката. Важи за всичко. Ако учителите се опитваха да говорят с нас, да предават интересно и да се разискват въпроси, нямаше да има такъв проблем. Хубав пример са книжките "Страховитото в...." Уроците по история винаги са ми били болна тема, защото по-сух предмет нямаше като преподаване в училище. Заспивах в часовете. И после попаднах на "Страховитото в историята". Представят съкратено историята на даден народ + любопитни факти. Имам всички книжки от поредицата и съм се смяла на глас. Факт е, че от тези книжки помня в пъти повече, отколкото съм научила общо по предмета за 5 години гимназиално обучение. Ако ни се преподаваше така, общата култура като цяло щеше да е на едно в пъти по-високо ниво.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
То общата култура преспокойно можеш да си я развиваш до 7 клас. Имаше предложение преди време до 7 клас да учиш всичко, а след 7 - си избираш 5 предмета примерно и учиш само тях, демек квото ти е интересно.
"Не е важно другите да те мислят за идиот, важното е ти да се мислиш за идиот."