
Първоначално написано от
crazygirl13
Посоченото за социалната ситуация се отнася в своята основна част и за нейните форми или разновидности. Тук ще скицираме една схема на основните форми или класове на социалната ситуация, която ни е нужна не сама по себе си, а само с оглед на по- релефното очертаване на измеренията на интересуващата ни оценъчна ситуация, която несъмнено е една от основните форми на социалната ситуация.
Внимателното вглеждане в логическата теория на класификацията ни убеди в основателността на допускането, че първите два реално съществуващи съотносителни класа на социалната ситуация се обособяват и съществуват на основата на отношението между двата начина на възникването им. С това твърдение се има в предвид, че всивъзможните социални ситуации може да възникнат и възникват по два начина, а именно” спонтанни или непроизволно и организирано или произволно. В зависимост от това и самите ситуации се обособяват в два класа- спонтанни и организирани. Основната отличителна особеност на всеки един от посочените два класа на социалната ситуация се заключава в това, че във втората е известен и ясно очертан субектът или инициаторът на функционирането, а в първата- не.
На основата пък на отношението между насочеността на функционирането им и отчасти на характера на резултат от функционирането им съществуващите и възможните социални ситуации се диференцират вътрешно на два други, не по- малко основни класа. Те се обособяват на комуникативни и некомуникативни ситуации. В комуникативните ситуации се обменя по някакъв начин и се усвоява информация за нещо. В некомуникативните ситуа;ии не се обменя преднамерено и организирано информация. В тях това става спонтанно и то само като подчинен момент спрямо общата насоченост на функционирането и самото функциониране. Спецификата им се заключава в това, че те изискват някакви практически действия от страна на участвуващите в тях със свой елемент личност или социална група.
Интерес за нас в случая представлява и една друга твърде често реализирана в даден вариант класификация на съществуващите и възможните социални ситуации. Става дума за класифицирането на ситуациите в дависимост от степента на опасност за съществуването на участвуващата в тях личност или социална група. На основата на този показател именно в социалната психология ситуациите се диференцират на пет класа.
Тук ще вземем под внимание само двата полярни класа или типа. А именно- стандартни и критични ситуации.
И накрая, съществуващите и възможните социални ситуации може да бъдат диференцирани и фактически се диференцират на оценъчни и неоценъчни или констативни. Основа на това класифициране е характерът на отношението на участвуващата в съответната ситуация отделна личност или социална група към останалите нейни елементи.
Ще отбележим във връзка с казаното, че няма ситуация, в която да не е налице оценъчен момент, но характерът на присъствието и функционирането му е различен в различните случаи. При оценъчната ситуация личността или социалната група, която е елемент от нея, усвоява духовно- практически останалите нейни елементи непременно с оглед на възможностите им да удовлетворят съответните й потребности, интереси и стремежи. Оценката в този случай намира израз експлицитно в крайния резултат от усвояването и заедно със съответсвуващите й по характер социални норми изпълнява регулативни функции спрямо дейността и поведението на нейния субект. По- иначе стои същият този въпрос при неоценъчната или констативна ситуация. В нея отделната личност или социална група усвоява духовно- практически останалите нейни елементи такива, каквито са те сами по себе си без да се интересува от техните възможности за удовлетворяването на едни или други нейни потребности, интереси и стремежи. Оценъчният момент присъствува и тук, разбира се, но само като подчинен момент в информацията за тях и, следователно, не се проявява експлицитно в крайния