
- Форум
- По малко от всичко
- Тийн Учител - есета, теми, съчинения...
- ПОМАГАЛО!!!!!
оценъчната ситуация е специфично единство от общо и единично или, което е все същото, от повторими, инвариантни и неповторими, вариативни субстратни градивни единици, отношения и особености.
Когато говорим за повторимото или инвариантното във всеки един от фиксираните осем варианта на оценъчната ситуация и в оценъчната ситуация като цяло, имаме предвид много неща, но две от тях са основни и, във всеки случай, безспорни. Става въпрос, първо, за това, че и оценъчната ситуация, както и всеки един от останалите седем класа на социалната ситуация е специфично множество от субстратни градивни единици и отношения. Друг въпрос е вече това, какъв е техния характер. И второ, в оценъчната ситуация, в какъвто и вариант да възниква и да се реализира тя, са налице субект и обект на оценяването.
Субектът и обектът на оценяването са основните градивни единици на непрестанно изменящата се и развиващата се оценъчна ситуация във всичките й варианти и превъплъщения.
Областта на оценяването е една необятна област за която аз спирам да пиша и в следващите редове ще отделя внимание на ценностите и по- конкретно на ценностите и ценностните функции в ноосферата.
Чрез понятието „ноосфера” се разкрива потребността от такъв тип взаимоотношение между обществото и природата, което започва да зависи във все по- голяма степен от ценностно- екологизираната и екологизираща човешка дейност. Последната се превръща в решаващ фактор, който влияе върху глобалното динамическо равновесие и прогрес на системата „общество- природа”. Тази необходимост от нов тип взаймодействие между обществото и природата ( което има за основа ценностното отношение между човека и природата) най- ярко потвърждава евристичността на понятието „ноосфера” при решаването на проблема за социално- екологичните ценности.
Критерий на ценностната дейност в ноосферата става необходимо- оптимизиращото отношение между човека и природата, създаващо условия за усъвършенстване не само на диалектическото единство на „природната същност на човека” и „човешката същност на природата”, но и на тяхното диалектическо отрицание- ноосферното ботие. Ноосферното битие на човека е дотолкова надприродно, доколкото снема в себе си именно тази диалектика. Така противоречието между природно и социално намира своето разрешение в качеството на ноосфера. В ноосферата ценността е момент на преход от природна необходимост в ноосферна. Тя в действителност съдейства за реализиране свободата както на човека по отношение на природната необходимост, така и на ноосферната динамика по отношение на бъдещите й състояния. В този смисъл ценността може да се определи като такъв тип субективно- обективно отношение, което снема противоречието между природно и социално в качеството на ноосферна дейност. Трябва да отбележим обаче, че днес човечеството се е отчуждило от тази диалектика.
Ценността като необходимо оптимизиращо отношение на субекта с обекта в процеса на усвояване на природата, се явява в качеството на обективна връзка в ноосферата.
Производството и възпроизводството на ценностите е необходима предпоставка за развитието на ноосферата и съответно за усъвършенстването на съциално- екологичните отношения. Те изпълняват функции на нормативни елементи в динамическата структура на ноосферата, в които се снема желаното бъдеще.
Човек в своята ноосферна ценностно-екологична дейност се реализира в такава степен като творческа същност, в каквато опредметява своите същностни сили под формата на екологични ценнисти. Чрез ноосферната дейност човек създава едновременно и себе си като екологически самосъзнателно същество. По такъв начин екологичните ценности като субективно-обективно необходимо отношение са не само свързващо звено между природата и обществото в системата на ноосферата, но и необходимо условие за изграждане на екологическо самосъзнание.
Нарастващата необходимост от оценностяване на социалната активност налага вси по-дълбоко проникване във взаимоотношението „ценност-ноосфера”. Екологечески-оптимизиращата ноосферна дейност всъщност се проявява и като оценностяващ процес. Многообразието на дейностите, структуриращи ноосферната динамика, показва наличието на многоаспектност на изследвания проблем. Процесът на създаване на екологични ценности, като израз на ноосферно развитие, е едно от проявленията на ноосферната действителност, която днес има основна цел преодоляване на екологичните ограничения. Свободата на човека в ноосферата е неотделима от неговата ценностно-екологическа структурираща дейност и по такъв начин тя придобива необходим екологичен аспект.
Ценността, като носител на структурно-функционални отношения в системата на ноосферата, изразява тенденциите на нейното развитие. Ето защо на преден план излиза функционалната структура на ценността в динамиката и развитието на ноосферата, която обединява практическата творческа дейност на индивидуалния и колективен субект.
В периоди на социални кризи, свързани с рушенето на старото, става разрушаване преди всичко на традиционната господствуваща ценностна система и издигане на нов тип ценностна система, която да оправдае, да „настрои”, да стимулира изграждането на новото. Ето защо проблемът за ценностите винаги се е възраждал с нова сила в такива периоди. Тук всеки и всички по необходимост правят своя избол на ценности. И основният ценностен избор винаги е бил- „да бъде или да не бъде” и как да бъде човек (обществото). Но днес вече във все по-голяма степен изборът на отделния човек влияе и върху избора на цялото (обществото, дори и човечеството), тъй като сме свидетели на небивали информационни процеси, пронизващи всички
връзки- между хората в обществото и между обществото и природата. Оттук като гравен ценностен проблем се очертава проблемйт за свободата и отговорността на отделния човек. Защото днес, повече от всякога, се осъзнава необходимостта от ноосферно единство на човечеството при решаването на глобалните проблеми, но единство в името на какво? Решаването на глобалните проблеми е един възлов момент при обосноваването ценностната проблематика на съвременното човечество. И ако отделният човек, правейки своя ценностен избор, избира живота или смъртта, истината или лъжата, доброто или злото, свободата или робството и решава тези проблеми съобразно своята ценностна система, то човечеството като цяло, което се стреми да избегне екологичната катастрофа, за да оцелее, по необходимост трябва да изгради своя ноосфера. То е принудено да отчита този ондивидуален избор. В противен случай дисхармонията между системата и нейните елементи ще доведе до разпадането й. Именно ноосферата, като желано хармонично екологически-оптимално състояние на човечеството с природата и на хората помежду им е една алтернатива, в която днес редица учени виждат изход. Ноосферата, към която би следвало да се стреми човечеството, за да се съхрани, е такова ценностно-обусловено единство между хората ш пршрждото, кэдитж жснжвин ценностен критерий на отношенията ще бъдат истинните нравствени основания на разума, свободата, неограничаваща свободата на другите, и живот, който не носи в себе си смърт ( в най-широкия смисъл на тези думи).
В ноосферата са заложени ценностните параметри на човешката дейност, на които последната трябва да отговаря. Свободата в ноосферата е именно свобода по необходимост, която на свой ред ражда нова необходимост от свобода. Поради това може да се каже, че човек и ноосфера се намират в принципиална координация, от която зависи неговото самоопределение, свобода, ценностна ориентация и скала на ценностите. В ноосферен контекст човек е еднакво свободен да избира своята свобода или несвобода. Следователно, можем да разглеждаме ноосферата и като условие за свобода, която твори свобода и като действителна свобода.
В системата на ноосферата ценностнообразуващият процес създава по необходимост предпоставките за своето бъдещо развитие (т.е той ги съзържа в диалектически „снет” вид в себе си), а спецификата на диалектиката „необходимост – свобода”, която се осъществява в нея, обуславя и характера на творчеството на ценности- по свобода и от свобода. Това обяснява наличието и на такива ценности в ноосферата, които не зависят от потребностите или интересите на хората. Защото човек например се стреми да бъде морален, преодолявайки възможни трудности. Тъй като творчеството в ноосферата е от свобода и по свобода, то създава такива ценности, които не само формират интереси и потребности, но и ги регулира и управлява в посока на човешкия прогрес. Получава се така, че ноосферната динамика, задавайки нормите на ценностното си развитие, създава условия за своята саморегулация посредством обратното активно влияние на ценностнообразуващия процес. Той представлява актуализирана ноосферна динамика по отношение на нейното бъдещо развитие. По такъв начин изпреварващите функции, които изпълняват ценностите в ноосферата осигуряват оптималното й развитие в настоящето и бъдещето, а също така и саморегулирането на самия ценностнообразуващ процес.
Тук е необходимо да уточним, че засега ноосферата остава възможност и осъзната в известна степен на теоретично равнище необходимост. Като че ли сме свидетели на осъществяването на нейния обърнат модел. Вероятно не без основание бихме могли да говорим повече за наличието на „антиноосфера”, след като човек се облъща със своя радум срещу самия себе си и природата, т.е той се е превърнал в своя антипод – антиразум. Това поражда един нов тип диалектика: „антиноосфера – античовек”, противостояща на единството „ноосфера – човек”. Принципиално възниква въпросът: Кое е свързващото звено в едното и в другото единство? Защо въпреки алтернативата на второто, съществува първото? В крайна сметка се получава така, че от нравствената характеристика на човека (дали е изгубил своята човешка същност) можем да съдим за наличието ( или отсъствието ) на ноосфера. Защото ноосферата е изнасена навън” човешка същност, а антиноосферата – „изнасена навън” античовешка същност.
И ако днес имаме аснование да говорим за деградация на общочовешките ценности, дехуманизация на обществото, не осетява ли този процес възможността да бъде изградена ноосферата на човечествата? Както отбелязва сам В.И.Вернадски:
„досега животът върви против основното условие за създаване на ноосферата”.
Но оттогава насам не само че не е подобрено качеството на жизнената среда, а напротив, то се влошава в глобален мащаб. И това е един от основните проблеми на човечеството, с който то трябва да се справи.
1. Л. Андреев и др. Философия и аксиология. Библ. „Диоген” УИ-ВТ., 1993