- Форум
- Тийн интереси и проблеми
- Училище и приятели
- Мамо, имам 6 :)
Пунктуационни/правописни грешки ВСЕКИ допуска. Съмнявам се, че пълните отличници пишат чак пък толкоз криво. Едно е да не можеш да се справиш с 5-6 механизма и да схванеш простички, логични неща. Друго е навсякъде да ходиш с всички видове речници и да следиш за всяко възможно правописно правило. Не е едно. И 10 не са. Сигурно в момента допускам няколко различни стилистични грешки. Още в първото изречение дори. Ако си следиш всяка думичка или израз за всички възможни правила, ще изкукаш рано или късно.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Визирах грешки от рода на "така, че". Много грубо. Недопустимо за човек, минал матура. Според мен.
Отклоняваме се малко сякаш, но исках да поясня, че това е пример за незаслужена оценка. Правилата са много - да. Но и видовете задачи по математика са много, уравненията и химичните реакции са доста, правилата и формулите по физика - също. Да не говорим за милионите факти по география, история и прочее.
Това, което исках да постигна, е да ви покажа, че всеки си има силни и слаби предмети. Да се твърди, че е възможно да сме еднакво силни по всички, е глупаво. И че (за мен) няма нужда да се задълбочава в слабите... нито пък ще ни сполети библейско наказание, ако минем тънко/хитро през някои от тях в името на добра оценка.
Taкa e, но има някои неща, които автоматично човек трябва да пише правилно, без да му се налага да ги проверява. За един гимназист писането поне на правилни множествени числа, а не такива с Й накрая, разпознаването на случаите с В и ВЪВ , на тези за С или СЪС, удвояването на Т, ползването на правилното място на пълни и непълни членове и примерно правилното пренасяне трябва да са отдавна научени неща, които не се проверяват. Не говорим за супер филологически познания , а за елементарна грамотност, която се придобива още в началните класове. Или поне тогава трябва.
ПП И такива дискусии за грамотността на БЕ не бива да се считат за разводняване на темата, а за съществена част от нея.
Последно редактирано от irrationalDecision : 09-30-2012 на 20:56
Аз ти казах вече какво мисля за тънкото минаване. Мога да разбера, че нямаш никакъв интерес към нещо и затова не ти е от най-важните. Можеш наистина да го назубриш, да минеш набързо и накрая да пазиш само откъслечни спомени. Поне да си положила старание. Преписването е грубо спрямо съучениците ти. Случвало ми се е да съм се съдрала от учене, на контролното да се забалтая в нещо и да имам 5, примерно. А съучениците ми да са преписали всичко от-до и да имат кръгли шестици. Е, не е приятно. И обратното за малко да се случи, но не го позволих. Една оценка не ми е по-важна от вътрешното усещане за справедливост.
Впрочем, scrooper каза нещо много вярно:
Това за университета е адски важно умение. Първата година навсякъде е по-скоро обща, отколкото специализирана. Учат се куп предмети, които не можеш да осмислиш за какво са ти, а вече си плащаш солено за образование и искаш да се почувстваш все едно получаваш нещо необходимо в замяна на старанието и парите си. Много от тези неща са ти много скучни и нямат общо с професията ти или поне не достатъчно пряко. Ако си свикнала да преписваш на неприятните неща и да ги скипваш, ще видиш голям зор, защото в университета преписването е много, много трудно. При нас, поне, ни слагат през 1 ред и през 3ма човека. Така хем ни виждат съвсем ясно, хем не можем да си общуваме един с друг.Все пак тези усилия водят до привикване да се учат и не твърди приятни работи, както и до натрупване на мат'рял.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Изпуснах веселбата..
Тази тема и съседната (какво харесваме в едно момче) уж са толкова клиширани, а всеки ден се разиват в различна посока.. Яко е
Една добавка от мен. (надявам се, че е полезна)
Правописът, който е въведен през 21а година (но правилата, въведени чрез тази реформа, траят адски кратко), има разлики със сегашния. Там се пише "със" пред с,з,ш,щ,ж. (така де, думи, започващи с тях)
Та.. омарчевската реформа има и други интересни правила, едно от които е свързано с пълния член. На когото му е интересно, може да се поинтересува.![]()
Сиси, това, че аз преписвам и имам 6, а някой е решил да го кара честно и има 5, по никакъв начин не ощетява него. Дори не го засяга. Защо ли? Защото в училище всеки е за себе си. Това не е състезание, изпит за прием в университет или някакъв вид конкуриране. Аз не прецаквам теб със своята висока оценка.
therichbitch, знам си аз, че има нещо такова, затова се въздържах да "наредя" потребителката, която (уж) ме хвана в грешка. Тази година излиза нов правописен речник, интересно ми е какво пише в началните 140 страници, които се занимават точно с граматични и прочее правила. Ти имаш ли го?
П.С. Ако махнат пълния член, както се говореше по едно време, аз ще съм тотално неграмотна :Д
Как не се сетих, че точно затова замълча. Трябваше да ме " наредиш" oще тогава. Да не би да си наследничка на член на тогавашното правителство на БЗНС и затова да не спазваш настоящите норми, в сляпа вярност на онези от 1921?
Кефят ме хора, които умеят да си признаят грешката, а не се опитват да я прикрият със скалъпено оправдание, попаднало им в удобния момент. Всички грешим и признаването на пропуск е най-естественото нещо.
therichbitch, мерси за инфото. Беше ми интересно да прочета в нета.
Маце, трай си. Интересувам се от езикознание и съм наясно, че има доста промени в правописа (че и правоговора). Наясно съм, че тази година излиза нов речник с един куп нови правила. Когато пиша на ръка, не се замислям изобщо и винаги пиша "с" пред думи с начални букви, различни от "с" и "з". Пишейки на компютър обаче, често се хващам да се замислям. Възможно беше да греша, възможно беше и да съм права заради въпросната реформа. Затова и реших да си замълча.
Съветвам те да го направиш и ти, за да излезеш достойно от ситуацията. От моя страна въпросът е приключен.
Сиси, сетих се нещо, което искам да добавя към темата. Привърженичка си на идеята, че трябва/е добре да се учи по всичко, защото това в училище са базови знания, които всеки трябва да придобие, нали така? В същото време, имаше една тема за обща култура, в която ти беше на мнението, че това, че някой не знае основни (за мен, разбира се) неща, няма проблем и излезе, че аз смятам по-широк обхват от неща за включващи се в общата култура.
В този ред на мисли, смятам, че е доста... странно да се знае някакво уравнение по химия (при това то да минава за основно и супер важно), а да не се знае точна година (а защо не и дата?) на началото на Втора световна война. Признавам, че и аз не ги знаех докато не стигнахме до този момент в училище, но в момента мога да кажа година, точна дата, събитие, че и име на акцията, предприели германците.
В момента е само пред "с" и "з". Пуснах го, защото се присетих от вашия "спор" (то не е точно спор, де). Недей така остро, ирационалната е кадърно дете и ти гарантирам, че не го е казала със злост.
Пантерке, нямам речникаАко трябва да съм напълно честна, не се интересувам кой знае колко от "реформите" в последните години, защото съм убедена, че почти всяка е свързана с орязването на богатството и разнообразието на езика ни. Смятам, че новите правила ще бъдат усвоени (т.е. би трябвало да бъдат, ако трябва да съм точна) от сегашните 13-4 годишни, та даже и по-малки, които по никакъв начин няма да играят роля в по- нататъшното ми развитие (било лично или професионално). С прости думи, ако аз утре работя в голяма фирма, не мисля, че работодателят ще ми се изсмее, че съм написала някой поддлУг (както някои отличници от класа ми го наричаха) с пълен член, защото много добре ще знае за какво иде реч, а именно, че пълният член (примерно) ще е премахнат с едничката надежда онази част от населението, нямаща нужния капацитет, да го усвои по-лесно. Кауза пердута.
Последно редактирано от therichbitch : 10-01-2012 на 07:37
Според новия речник е правилно да напишеш: джазбенд и джаз бенд, етномузика и етно музика, бизнесцентър и бизнес център, уебстраница и уеб страница,т.н.
Струва 35 лева.
Хората понякога не забелязват как плаче през ноща този,който върви в живота смеейки се!
Ау, това е пълна дебилщина! Че те половината въпроси от матурата отпадат така!
Честно ли, попромених си мнението оттогава. Може би, защото осъзнах, че това, което аз влагам в термина "обща култура" хич не е това, което се предполага и което хората възприемат. Оттогава поотмина време и открих, че както плюя идеята за задължителна обща култура, така моята собствена хич не е плътно концентрирана в едно нещо и далеч не е достатъчно бедна за такъв спор. Въпросната тема, впрочем, е една от общо... 2-3 теми в тоя форум, които са ме накарали да мисля дълго и са променили мнението ми.
Що се отнася до Втората Световна война, тя беше пример. Писала съм общо 3 доклада на нея. Накрая си избрах един и четох него (за концлагерите, май съм споменавала). Датата на началото на Втората Световна война и децата я знаят, защото се среща и в детските анимации. Звучеше ми като чудесен и достатъчно фрапиращ пример пък после вече щеше да прозвучи доста измислено да кажа, че си я знам /както, впрочем, звучи и това с правилото за "със" пред "ш", но както и да е/.
Все още съм на мнение, че да имаш идея от нещата, които се преподават в училище, е по-важно, отколкото да знаеш кой е във Vip Brother, коя е Шакира и защо Риана е скъсала с... не му помня името - онзи, който я наби. В тази тема половината ви примери за обща култура бяха от този тип. С тях все още не мога да се съглася.
Не ме разбирай погрешно, то се знае, че никой не е гениален във всички области. На едни им е по-интересно да се занимават с История, на други с Биология и тн. Но като ще искаш оценка, поне да е заслужена. Когато реших, че аз няма да съм дружка с Немския, си изкарах МОЯТА оценка. Имах предложение за по-висока, но си знаех аз къде съм по този предмет. За всичко, с което считам, че мога да се справя и което преценя, че си струва усилието (демек всичко освен немския), се захващам, но сериозно. Да ми остане нещо в главата. Няма да е урок по урок и идеално, но ще е там. И ще съм си заслужила оценката.
Твърдиш, че не прецакваш никого. Не е така. С тези ти измислени, преписани оценки ще влезеш в университет, нали? И ще заемеш мястото на някое дете, което си е съдрало четирибуквието от учене и наистина си е изкарало успеха. Не с пищови. Не случайно на големи изпити преписването се брои за престъпление.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Мхм. Въпросната тема беше променила и моето възприятие и дефиниция на обща култура.
Колкото до преписването - съгласна съм. В моята програма, преписването по време на независимо какъв изпит се наказва с дълго и широко говорене с учители, директор и накрая изключване от училището, с 2-ка на есето/задачата/изпита.
При нас не е направено така още, но се гледа с ужасно лошо око. Ако те хванат с пищов на изпит, хем излиташ с двойка, хем може да си влачиш тоя изпит с години. Лекторите не са свикнали с такова нахалство и те запомнят. Те държат да бъдат уважавани (за разлика от гимназиалните преподаватели) и за тях е голяма обида да си мислиш, че можеш да ги "изиграеш". Предпочитам да изкарам 2ка и до поправката да съм си научила, отколкото да вадя пищови. Не само по тази причина.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Жалко,че при нас излиза, че хич не са себеуважаващи се. На някои толкова не им пука и си оставят да преписват. Само че при нас не е от учебници (защото нещата са като задания- цифрови или словесни, не са теория), а от другарчето.
Знам, че ще прозвучи странно, но аз лично се чувствам ощетена дори ако имам 6 и някой друг, който е преписал, има толкова. Говорим за морално ощетяване естествено, не му правя сметката коя чужда оценка ще детерминира моето бъдеще или обратно. Позволявайки тези неща, преподавателите помагат да се убие желанието и мотивацията у тези, които ги имат и същевремнно са почитатели на fair play-я..
^ Съгласна съм.
Lasiodora striatipes
Grammostola rosea
Cyclosternum fasciatum
Brachypelma emilia
Acanthoscurria geniculata![]()
Радослав![]()
Гениално, нали досега това обяснявах, че ако всички така правят, накрая няма да има нито един специалист в нито една област, защото всички ще са преписали..
Относно конкретния случай- казах вече, при нас са задачи, трябва да помислиш и единственият начин е да препишеш от някое другарче, което знае по- добре от теб. Аз нямам от кого да препиша, if u know what I mean
Всъщност не е така. Ако всички преписват и никой не е учил, то никой няма да има какво да препише. Няма да могат да преминат. Е, все пак наистина няма да има специалисти.
Не съм чела никакви дискусии и постове по-дълги от 2 реда, но мен пък ме дразнят хората, които се дразнят на бележкарите.
Да, аз искам да имам по всичко, ако е възможно, 6. Уча с разбиране винаги - не мога да запаметявам.
По химия след 4ки и 5тици стигнах до 6 с труд и старание, със седене да пиша формули в една тетрадка и пр.
По физическо пак давах всичко от себе си, просто ей така. Доставя ми удоволствие да имам 6. Не ми доставя удоволствие да знам за 6, а да имам по-малко.
Не съм била "нацистка" в убежденията си ... приемала съм по-слабите оценки с усмивка, защото съм ги заслужила - не съм се старала достатъчно или просто не са ми в компетенцията. По математика и по физическо не можех или много трудно минавах 5тицата, която ми се пишеше по милост заради огромното старание.
На бележкарите* гледам със снизхождение, защото това просто много често са хора без възможности, но с желание. А аз освен желанието, имам и възможностите и защо да не си редя шестиците. Кеф ми е, сериозно. По-скоро ми беше де, вече не съм в училище.
За сметка на това не ми харесваха тия теории как оценките не отразяват колко знаеш, как даскалите те прецакват, и системата за средно стресира децата и т.н. : D
*Имах едно момиче от класа, дето беше така. Защо нямала 6 по БЕЛ, а давала всичко от себе си. Ми тя зубреше. Дума по дума наизустяваше, просто нямаше интелектуална възможност да СХВАНЕ нещата в дълбочина и да възпроизведе наученото със свои думи. Как да има повече от 5 по милост. Именно такива хора аз наричам бележкари. Нямат възможности, не осъзнават, че нямат, и тъкмо заради това искат на всяка да имат 6.. Просто защото не знаят, че не могат. Еми как да е по друг начин.
Аз категорично съм против да се наричат бележкари или зубъри хората, които знаят, могат, искат да имат само най-добрите оценки заради самия кеф да постигаш високи резултати. Това е амбиция, това са няк'ви цели и те не изключват желанието да се научи нещо повече.
Аз винаги съм искала да научавам повече по доста въпроси - история, литература и подобни и като бях в у-ще задавах въпроси. Няма някаква закономерност, при която желанието за оценка и желанието да научиш са в противоречие.
пп. То и моето мнение едно дълго стана...
I'm tired of feeling like I'm fucking crazy
I'm tired of driving 'till I see stars in my eyes
I look up to hear myself saying,
Baby, too much I strive, I just ride
Отличен по математика за старание?
Първо, че е смехотворно и адски некоректно, второ, че е адски голям бонус, само заради наличието на който не би трябвало да си позволяваш да критикуваш другите как не можели да схванат в дълбочина нещата и други такива (не ми достигната нервите да дочета поста ти)
Мога да казвам едно и също мнение на всяка една тема, била тя и коренно различно, и винаги ще съм прав. И винаги сгрешил. Животът е тъй многоцветен, че и две противоположни мнения биха били верни. И едновременно грешни. Въпрос на избор е. Един преписва - прави избор. Него го удовлетворява, смята, че това е достатъчно. И е прав. За друг това е грешно. И те са прави. За вселената няма добро и лошо, нито правилно и грешно.
П.С Губя смисъл за всичко, когато мисля в такава посока. Не значи ли това, че няма значение какво правиш, какви избори поемаш? Каква е разликата между преписващ и учещ?